مشکلات پنل تلویزیون -شکستگی

یکی از بزرگترین مشکلات تلویزیون ها،خرابی در پنل است.این مشکلات در اشکال متفاوت ظاهر میگردد

مشکلات پنل تلویزیون

مشکلات پنل تلویزیون

یکی از بزرگترین مشکلات تلویزیون ها،خرابی در پنل است.این مشکلات در اشکال متفاوت ظاهر میگردد.وجود خط افقی در تصویر یکی از شایعترین موارد خرابی است.هیچ دلیل خاصی برای به وجود آمدن این مشکل وجود ندارد و تنها استفاده طولانی مدت و گرما میتواند از دلایل آن باشد.

برخی مدل ها با استفاده پنل های کم کیفیت،بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.لازم به ذکر است که تمامی نمایشگرها شامل لپ تاپ،تلویزیون و مانیتور ممکن است دچار این ایراد بشوند و تنها راه حل تعویض پنل بوده و یا اینکه با این خط عصبی کننده به تماشای تصاویر بپردازید.

شکل1-مشکلات پنل تلویزیون

مشکلات پنل تلویزیون -مشکل دوم اختلال در تصاویر و بهم ریختگی کلی اما بر مبنای یک شکل فیزیکی منظم است.(تصویر زیر).در این مورد هم هیچ راهی به جز تعویض پنل نخواهد بود.

شکل2-تعویض پنل تلویزیون

مشکلات پنل تلویزیون -مشکل سوم تاریکی و کم نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر است.(تصویر زیر).این مورد به قسمت BackLight پنل برمیگردد.در این مورد اگر تکنسین توانایی تعویض BackLight را داشته باشد،میتوان بدون تعویض پنل مشکل را حل کرد.اما این در شرایطی است که قطعات یدکی در این زمینه موجود باشد زیرا این قطعات بسیار کم یاب هستند و در صورت نبود این قطعات پنل باید به طور کلی تعویض گردد.

شکل3-مشکل سوم تاریکی و کم نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر

مشکلات پنل تلویزیون -مشکل چهارم مربوط به بهم ریختگی رنگها،اضافه شدن غیر عادی یک رنگ در تمام و یا قسمتی از تصویر و یا وجود هاله ایی غیر عادی از یک عدد و یا بیشتر است.این مشکل به ابتدایی ترین لایه پنل یعنی (Liquid) باز میگردد.در این مورد نیز هیچ راه حلی به جز تعویض پنل وجود ندارد.برای آگاهی از سیستم نور پس زمینه LED ها میتوانید به مطلب (نگاهی به نور پس زمینه در تلویزیون های جدید) مراجعه کنید.

شکل4-بهم ریختگی رنگها

مشکلات پنل تلویزیون -مشکل پنجم از مشکلات پنل،مربوط به سوختگی پیکسل ها است.هر پیکسل شامل ۳ عدد ساب پیکسل برای ایجاد رنگ است.این پیکسل ها به صورت گروهی و توسط ترانزیستورهایی کنترل میگردند.در صورت بروز هر گونه مشکل در بخش های ذکر شده،پیکسل به حالت خاموش در آمده که به آن در اصطلاح پیکسل سوخته هم اطلاق میگردد.

در صورت بروز این مشکل از انجام راه های سنتی مانند فشار با سوزن بپرهیزید زیرا فقط باعث تشدید وضعیت خواهید شد.طبق یک استاندارد جهانی هیچ شرکتی کمتر از ۳ پیکسل سوخته در یک صفحه را جزو گارانتی نمیداند و سرویس تعمیرات رایگان فقط به پنل هایی با ۳ پیکسل سوخته و یا بیشتر تعلق میگیرد.در تکنولوژی های جدید این مشکلات بسیار کمتر شده است و تعداد این موارد در فناوری هایی مانند OLED و SUHD بسیارکمتر است.

اما به همان اندازه که پیکسل سوختگی وجود دارد،روشن ماندن یک پیسکل و مشکل در فیلتر آن نیز وجود دارد.به زبان ساده تر یعنی یک پیکسل و یا تجمعی از تعدادی پیکسل در آن واحد کارایی خود را از دست داده و با نور سفید روشن میمانند.

مشکل پنل مربوط به تلویزیون های پلاسما (PDP)

تلویزیون های پلاسما به وسیله باردار کردن گازهای زنون و نئون تولید تصویر میکنند.با توجه به مصرف بالای جریان انرژی و همچنین قدیمی بودن این تکنیک،آمار خرابی این تلویزون ها به نسبت مدل های دیگر بیشتر است.مهمترین اصل در زمان استفاده اولیه پلاسما،رعایت راه اندازی اولیه پنل است.در زمان استفاده اولیه باید مواردی را در نظر بگیرید.به عنوان مثال در ۳۵ ساعت اولیه استفاده،به هیچ وجه نور و رنگ تصویر را بالا نبرید و حتی در کمتر از حالت استاندارد قرار دهید.

در پلاسماها شایع ترین ایراد،وجود هاله تصویر (Shadow Picture) است.در زمان بروز این مشکل،هاله یا سایه ایی از یک تصویر در زمینه اصلی تلویزیون باقی مانده و از بین نمیرود.هرچند این ایراد در مدل های جدید تا حد بسیاری مرتفع شده،اما هنوز هم اتفاق می افتد.برای جلوگیری از این مشکل تنها یک راه وجود دارد و آن هم جلوگیری از نمایش یک تصویر ثابت در زمانی بیش از ۲۰ دقیقه است.برخی مدل های پلاسما برای رفع این مشکل چند مدل جاروب تصویر در منوی کاربری خود دارند که با روشن کردن این حالت،در عرض چند دقیقه این مشکل از بین میرود.

یک دیدگاه برای “مشکلات پنل تلویزیون -شکستگی”

  1. باسلام و احترام
    متاسفانه بر اثر کوبیده شدن یا کشیده شدن شیئی
    نامعلوم توسط دختر کوچکم، بر روی پنل تلویزیون که مدلش SONY_55_8500X هست برروی صفحه تلویزیون خطی ایجاد شده که ظاهرش بنده رو آزارمیده،البته هیچ خللی در تصویر ایجاد نشده اما اون خط در بعضی حالات مثل تصاویر سیاه تو ذوق بنده میزنه بشدت،یعنی لایه بیرونی پنل آسیب دیده،که از جنس پلاستیک هست
    ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید
    که آیا امکان رفع و یا تعمیرش وجود داره یا خیر
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم