سیر تکامل تلویزیون ،ازCRTتا OLED

قبل از تولد تلویزیون های OLED، تلویزیون‌ها چگونه تکامل پیدا کردند؟
در این مطلب قصد داریم سیر تکامل تلویزیون را از سیاه و سفید تا
پیش از رسیدن به تلویزیون های OLED ال جی بررسی کنیم.

سیر تکامل تلویزیون ها قبل از تولد تلویزیون های OLED ال جی

شکل1- سیر تکامل تلویزیون

آیا می‌دانید تلویزیون های قدیم از نظر فناوری چه تفاوتی با فناوری‌های کنونی دارند؟ چگونه فناوری نمایشگر تلویزیون ما آینده نزدیک را متحول خواهد کرد؟

تکنولوژی تلویزیون در طول زمان بسیار تکامل یافته است، از تلویزیون های CRT که از یک یا چند Electron Gun برای نمایش تصویر استفاده می‌کردند تا تکنولوژی LCD که از نور پس‌زمینه برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند. در اینجا می‌خواهیم پیشرفت‌های فناوری نمایشگر و سیر تکامل تلویزیون را در ۵۰ سال اخیر بررسی کنیم؛ یعنی از تلویزیون های CRT به OLED.

نگاهی به روند سیر تکامل تلویزیون

آغاز تلویزیون، CRT

شکل2-سیر تکامل تلویزیون-آغاز تلویزیون، CRT

اولین نسخه از تلویزیون های CRT به نام Braun Tube شناخته می‌شدند که از شتاب‌دهنده و انحراف پرتو الکترون درون صفحه نمایش برای ایجاد یک تصویر و استفاده از یک تفنگ الکترونی یا بیشتر برای مشاهده تصویر استفاده می‌شد.

این تلویزیون‌ها فقط توانایی پخش تصاویر سیاه و سفید را داشتند. با این حال مردم در مورد این اختراع جدید که پیش از این مشابه آن را هرگز ندیده بودند، هیجان‌زده بودند.

طلوع دوران طلایی تلویزیون‌، تلویزیون های‌ رنگی

شکل3-سیر تکامل تلویزیون-تلویزیون های‌ رنگی

تلویزیون های رنگی همراه با فیلتر رنگی به بازار آمدند. تلویزیون در آن زمان به یک وسیله ضروری در اتاق نشیمن تبدیل شد. مردم شروع به تقاضا برای صفحه نمایش‌های بزرگتر نمودند تا در کنار خانواده و دوستان لذت بیشتری از برنامه‌ها ببرند.

با این حال تلویزیون‌ رنگی با صفحه نمایش بزرگ مشکل‌ساز بود زیرا صفحه نمایش بزرگتر و عریض‌تر، نیاز به لامپ بزرگتر و شیشه ضخیم‌تری برای اصلاح زاویه دید و تصویر واضح و روشن داشت.

تمایل به صفحه نمایش بزرگتر، تلویزیون های PDP

شکل4- تلویزیون پلاسما

در ادامه‌ی تکامل تلویزیون ها، پنل تصویری پلاسما (PDP)، امکان ساختن تلویزیون‌های بزرگتر را ممکن کرد. تلویزیون های PDP اجازه تنظیم نور با استفاده از تخلیه الکترونیکی را به پیکسل‌های RGB دادند.

تلویزیون های PDP با این فناوری جدید می‌توانستند صفحه نمایش تخت و بزرگتری داشته باشند. با این حال این تلویزیون‌ها معایبی از قبیل مصرف انرژی زیاد و صدای نویز وزوز را داشتند.

صفحه نمایش‌های بزرگ به یک اصل عادی تبدیل شدند، تلویزیون های LCD

شکل5- تلویزیون ال سی دی

برای وضوح بهتر بر روی صفحه نمایش‌های صفحه نمایش کریستال مایع یا همان LCD، یک صفحه نمایش بصری الکترونیکی است که در آن یک لایه کریستال مایع روبروی نور پس زمینه لامپ‌های CCFL برای تولید تصاویر قرار دارد. تلویزیون های LCD قادر به برطرف‌سازی بیشتر اشکالات تلویزیون های PDP بودند.

با این حال این تلویزیون‌ها با توجه به نور پس زمینه خود، نمی‌توانستند مشکی خالص را تولید کنند و کیفیت تصویر محدودی داشتند.

تصویر با کیفیت در یک صفحه نمایش بزرگتر، تلویزیون های LED

شکل6- تلویزیون ال ای دی

برای وضوح بهتر بر روی صفحه نمایش‌های بزرگتر، تلویزیون های LCD به نور پس زمینه LED مجهز شدند و رزولوشن را افزایش دادند. نقطه کوانتومی که امروزه تولید می‌شود نوعی از تلویزیون LED به شمار می‌رود. با این حال، پیکسل بیشتر به معنای مصرف انرژی بیشتر است و نور پس زمینه، موجب ایجاد هاله‌ای از نور می‌شود، بنابراین کیفیت تصویر هنوز دارای نقص بود.

سرانجام تصویر بی‌عیب و نقص تحقق یافت، تلویزیون OLED

شکل7- تلویزیون oled

به عنوان یک تلویزیون تکامل‌یافته، هدف اصلی ارائه تصاویری همانند دنیای واقعی بوده است و در آخر با تلویزیون های OLED، تصویری واقعی بر روی صفحه نمایشی بزرگتر وارد زندگی ما شده است. تفاوت در کیفیت تصویر این تلویزیون‌ها از تعداد پیکسل‌ها به وجود نیامده، بلکه از خود پیکسل به وجود آمده است. تلویزیون های OLED از یک ساختار ساده بدون نور پس‌زمینه بهره می‌گیرند.

این تلویزیون‌ها می‎توانند میزان نور و نمایش مشکی کاملی را به وسیله هزاران پیکسل نورانی مستقل کنترل کنند. تلویزیون های OLED تصویری با جزئیات بسیار بالا که تا به حال مثل آن دیده نشده را با بهره‌گیری از رنج کنتراست نامحدود به نمایش در می‌آورند.

gadgetnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم