فرمت های صوتی تصویری تلویزیون

همه فایل‌ها دارای شناسه‌ای هستند که اصطلاحا به آن‌ها فرمت می‌گوییم . همانطور که می‌دانید امروزه فرمت های صوتی و تصویری مختلفی وجود دارند که هر کدام مختصات خاص خود را دارند که بسیاری از دستگاه‌ها قادر به پخش اغلب آن‎ ها هستند. اما احتمالا برای شما هم پیش امده که یک فیلم را دانلود کرده یا از دوستی گرفته باشید و بعدا متوجه شدید که تلویزیون شما ان فیلم را پخش نمی‎کند و از فرمت ان فیلم پشتیبانی نمی‎کند . در این شرایط شما مجبور شدید که با کامپیوتر فرمت فیلم را تغییر دهید و یا با کامپیوتر فیلم را تماشا کرده باشید . ما در این مطلب فرمت های صوتی و تصویری برتر و محبوب که بیشترین کاربرد را دارند و تلویزیون شما باید پشتیبانی کند را معرفی می کنیم، پس با ما همرا باشید.

شکل 1 -فرمت های صوتی تصویری تلویزیون

فرمت های صوتی تصویری تلویزیون – فرمت های ویدیویی چیست ؟


دنیای فرمت‌های ویدیویی بسیار وسیع است و می‌تواند بسیار گیج کننده نیز باشد، ولی مواردی وجود دارند که شما باید حتماً با آن‌ها آشنا شوید. ابتدا باید بدانیم که یک فرمت ویدیویی چیزی بیش از پسوند فایل آن است. پسوندهایی مانند mkv یا AVI در واقع کدک نیستند، بلکه فرمت ویدیویی هستند.

کدک چیست؟ – فرمت های صوتی تصویری تلویزیون


بیشتر ویدیوهایی که به آنها بر می‌خورید فشرده سازی شده‌اند، یعنی این که طوری اصلاح شده‌اند که فضای کمتری را در کامپیوترتان اشغال کنند. برای مثال، یک دیسک بلو بری به طور معمول در حدود ۳۰ تا ۵۰ گیگا بایت فضا دارد؛ که برای یک کاربر معمولی که می‌خواهد آن را دانلود یا ذخیره کند، فضای زیادی محسوب می‌شود. بنابراین، ما به این دلیل فیلم‌ها را فشرده می‌کنیم تا راحت‌تر قابل سازماندهی باشند، که این کار البته غالباً با مقداری کاهش در کیفیت ویدیو همراه است.
بسیاری از فایل های ویدیویی که در اختیار شماست،به شکلی فشرده شده اند،یعنی اینکه به گونه ای تغییر یافته و اصلاح شده اند که فضای کمتری از هارد دیسک کامپیوتر شما را اشغال کنند.پس ما فیلم ها را فشرده می کنیم تا آنها را بهتر مدیریت و نگهداری کنیم، هرچند که معمولا کمی از کیفیت تصویری آنها را از دست می دهیم.

یک codec فایل ویدیویی را ترجمه کرده و تعیین می کند که چگونه بر روی صفحه، نمایش داده شود.

یک کدک ، داده را فشرده و باز مینمایدو تفسیر کرده و تعیین می نماید که چگونه بر روی صفحه شما، نمایش داده شود. سیستم های شما با انواع زیادی از کدک‌های از پیش نصب شده، تحویل میگردد ، ولی شما همچنان می‌توانید بسته‌های کدک را برای پشتیبانی گسترده‌ترروی رایانه (کامپیوتر) نصب، یا از برنامه‌هایی همانند VLC یا PotPlayer که از کدک‌های بسیار زیادی پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید که البته این روش در رایانه توصیه میشود.

فرمت ویدیویی چیست؟

یک فرمت در واقع بسته‌ای از فایل های مختلف است. فرمت‌ها معمولاً شامل یک کدک تصویری و نیز یک کدک صوتی هستند که البته امکان اضافه کردن اطلاعاتی مانند زیرنویس فیلم هم به آنها وجود دارد. فرمتها به شما این اجازه را می‌دهد که از دو کدک جداگانه و متفاوت برای صدا و تصویر استفاده نمایید که قابلیت بسیار سودمندی است.

انتخاب بهترین فرمت
شما را با پنج فرمت ویدیویی بهتر و محبوب که بیشترین کارایی را دارند، آشنا می‌کنیم.
mkv فرمت های صوتی تصویری تلویزیون

حتما تاکنون بسیار فرمت mkv را دیده‌اید. اگر اهل دیدن فیلم و سریال باشید متوجه شده اید که تقریبا ۹۰% با این فرمت تصویری در دسترس شما هستند. این فرمت به ‌دلیل کیفیت بالا و فشرده سازی فایل‌ها، کاربرد نسبتاً زیادی در فیلم و سریالها دارد. علاوه بر این‌ها عوامل متعدد دیگری مانند پشتیبانی از چند کانال صوتی برای یک ویدیو و نیز نمایش زیرنویس همراه با ویدیو در مناسب بودن این فرمت برای فیلم و سریال موثر بوده است.
یعنی در مورد فايل هاي MKV ميتويند چندين صدا و چندين زير نويس داشته باشيد
MKV فرمتی رایگان است و متن باز نیز می‌باشد و به خاطر این دلیل هر روز آپدیت و به روز میشود. MKV تقریبا تمامی کدک‌های ویدیویی و صوتی را در خود جای داده است.
تنها مشکلی که این فرمت ویدیویی دارد، همگام نبودن با بعضی پلیرها و کنسول‌های بازی است.

mp4


از آن‌جایی که MP4 یک فرمت استاندارد شده برای ویدیوهاست، تقریبا تمام پخش‌کننده‌های ویدیویی آن پشتیبانی کرده و قادر به اجرای آن هستند. فرمت MP4، خود را به عنوان یک فرمت چندرسانه‌ای ذخیره‌ای دیجیتال مطرح کرده. اساسا فایل‌هایی با این شناسه، دسته‌ای از اطلاعات را شامل می‌شوند که به صورت فشرده شده در آمده‌اند .

سطح بالای فشرده‌سازی موجود در ویدیوهای MP4 باعث شده که نسبت به دیگر فرمت ها حجم کمتری داشته باشد.
MP4 فرمتی است که به‌راحتی در اکثر پلیر‌های موجود قابل اجرا می باشد و هیچ مشکلی ندارد. ولی در بخش کیفیت محدودیت‌های را دارد که باعث میشود مانند فایل‌های mkv مورد استقبال قرار نگیرد. mp4 فرمت اصلی ضبط فیلم در دستگاه‌های اندرویدی است و معمولا برای اشتراک گذاری در اینترنت با وجود حجم کم‌تر نسبت به mkv بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

mov فرمت های صوتی تصویری تلویزیون

فرمت ویدیو کمپانی اپل apple بوده و ویدیوهایی که توسط دستگاه‌های این کمپانی ضبط می‌شوند، با این فرمت ذخیره خواهند شد. متاسفانه پشتیبانی از این فرمت به جز بر روی محصولات اپلی مناسب نبوده و معمولا باید برای استفاده از آن از برنامه QuickTime
استفاده کنید. حجم فایل‌های mov در برابر فرمت mp4 بیشتر بوده و این بدان معناست که دانلود و آپلود این فرمت در اینترنت زمان و حجم بیشتری لازم دارد.
wmv و AVI

این دو فرمت ویدیویی (wmv و AVI) توسط مایکروسافت توسعه یافته اند و در گذشته طرفداران خیلی زیادی داشتند. ولی امروزه با آمدن فرمت‌های ویدیویی جدیدتر و فشرده‌تر و باکیفیت بالاتر‌ کم‌تر مورد استقبال و استفاده قرار ‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم