هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی فقط به اندازه داده‌هایی که به آن می‌دهید، قدرتمند است، هوش مصنوعی فرآیندی است برای جمع‌آوری اطلاعات (داده ها)و پایان بشریت نیست

شکل – هوش مصنوعی

همه چیز درباره هوش مصنوعی

بسیاری از فیلم‌های هالیوودی مانند :

Blade Runner،The Terminator،The Matrix، Transcendence وEx Machina

نشان از آن دارند که هوش مصنوعی(ماشینی) همان ربات‌های شومی هستند که پس از مدتی سرکش خواهند شد؛ فهرستی که اگر بنا باشد به صورت کامل نوشته شود، بیشتر متوجه خواهیم شد که چرا مفهوم هوش ماشینی آن‌گونه که باید در بین مردم جا نمی‌افتد. این تصاویر هالیوودی از هوش مصنوعی شاید سرگرم‌کننده باشد، اما تصورات غلطی را در فرهنگ عامه ماندگار می‌کند؛ کاربردهای هوش مصنوعی می‌تواند یاری‌گر افراد باشد

شاید حتی فراتر از خانه‌ها و موبایل‌های هوشمند هستند که این‌ها تنها نقطه آغازین عملکرد هوش مصنوعی در صنایع است و حالا این فناوری در حال اثربخشی روی مدیران و رهبران کسب‌وکارهای آینده است تا با استفاده از یک سیستم یکپارچه‌ هوش ماشینی فضای مشاغل را تغییر دهند.با توجه به آنچه گفته شد، بهتر است کمی بیشتر درباره هوش مصنوعی بدانیم و آگاهی بیشتری از کاربردها و همچنین تصورات غلط درباره آن پیدا کنیم:

هوش مصنوعی اتوماسیون نیست: رایج‌ترین تصور غلط در مورد هوش مصنوعی مترادف دانستن آن با اتوماسیون است؛ در واقع تنها نقطه مشترک بین هوش ماشینی و اتوماسیون اتکا به داده‌ها با هدف ساده‌سازی عملکرد است. تشبیه هوش مصنوعی به اتوماسیون فراتر از آن نقاط مشترک، به معنای نادیده گرفتن ظرافت بیشتر یک سیستم Artificial intelligence است؛ در حالی که سیستم‌های خودکار باید برای انجام کارهای یکنواخت و تکراری به صورت دستی پیکربندی شوند، سیستم‌های هوش مصنوعی به محض اینکه داده‌ای برای پردازش داشته باشند، به طور مستقل فرآیند سازگاری را آغاز کرده و این به آن معناست که می‌توانند بدون نظارت مستمر هنگام کار یاد بگیرند. باید در نظر داشت که هوش ماشینی از جنبه‌های اتوماسیونی بهره می‌برد، اما با یادگیری، خودتصمیم‌گیری و تقلید از رفتار انسان، فراتر از اجرای ساده وظایف عمل می‌کند.

هوش مصنوعی پایان بشریت نیست

هوش مصنوعی پایان بشریت نیست: بسیاری از افراد توانایی Artificial intelligence را برای پیشی گرفتن از هوش انسانی و در نهایت کنترل جامعه بشری، نادرست معرفی کرده و با اغراق همراه می‌سازند. به صورت کلی هوش ماشینی فناوری ترسناکی به حساب نمی‌آید؛ هر چند می‌تواند با استفاده‌ نامناسب کارآیی نامناسبی نیز پیدا کند؛ اما به خودی خود دارای هدف مخرب نیست. ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که هر علم یا نظریه جدید یا فناوری نو، نسبت به کاربری افراد از آن می‌تواند دارای خطر شود، ولی خود فناوری و علم هیچ‌وقت هدف مخرب و آسیب‌رسانی در ماهیت خودش ندارد.

قدرت هوش ماشینی

هوش مصنوعی فقط به اندازه داده‌هایی که به آن می‌دهید، قدرتمند است: هوش ماشینی فرآیندی است برای جمع‌آوری اطلاعات (یعنی داده‌ها)، مرتب‌سازی آنها و یادگیری از آنچه ذخیره شده است و رایانه‌ها را قادر می‌سازد وظایفی را انجام دهند که معمولا به هوش انسان نیاز دارند. نکته‌ اصلی این است که هوش ماشینی از هوش انسان تقلید می‌کند. این به آن معنی است که به کمک هوش مصنوعی نیاز‌ کمتری به برنامه‌ریزی، یادگیری، حل مساله، بازنمایی دانش، حرکت و دستکاری و همچنین مهارت‌ها و خلاقیت‌های اجتماعی وجود خواهد داشت.

بر این اساس لازم است تا هوش ماشینی را در مورد درک اهمیت داده‌ها و سنتز و تجزیه و تحلیل و عملکرد داده‌ها آموزش داد. هوش ماشینی همچون موتوری است که با استفاده از داده‌ها تغذیه شده است؛ به این صورت که داده‌ها را مصرف کرده، الگوها را در داده‌ها تشخیص داده و ضمن الگو گرفتن از آنها بر اساس آن اقدام می‌کند و همان‌طور که کیفیت بهتر سوخت منجر به عملکرد بهتر موتور در جاده‌ها می‌شود، کیفیت بهتر داده و اطلاعات خوب در سازمان‌ها موجب پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و تقویت عملکرد آنها می‌شود.

Artificial intelligence مجموعه‌ای از تعاملات مداوم با داده‌ها است: هوش‌ ماشینی شامل یکپارچگی و پیش‌بینی داده‌ها، علم داده، یادگیری ماشینی و موارد دیگری است. آن را می‌توان هم کاربرد فناوری و هم یک مکتب فکری دانست؛ درست شبیه فیزیک. در عصر کنونی هوش ماشینی، فعالیت‌های تجاری، پزشکی، آموزشی و زندگی شخصی ما را متحول خواهد کرد و برخلاف تصویری که فیلم‌های تخیلی از آن نشان می‌دهند، واقعیت هوش ماشینی به معنای درک بهتر، بهبود فرآیندها و رهایی ذهن انسان است.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم