فناوری Quantum Mini LED

تلویزیون های سامسونگ در سال ۲۰۲۱ به فناوری Quantum Mini LED مجهز شدند؛ اما این فناوری چه مزایایی را برای تلویزیون های سامسونگ به همراه دارد؟

شکل- فناوری Quantum Mini LED

با مزایای فناوری Quantum Mini LED تلویزیون های سامسونگ‎‎ آشنا شوید

فناوری های جدید تلویزیون – شرکت سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ تلویزیون های خود را به دو فناوری جدید Neo QLED و Quantum Mini LED مجهز کرد که به واسطه این دو فناوری تلویزیون های QLED سامسونگ به میزان چشمگیری ارتفا پیدا کردند. این تلویزیون ها که اکنون در قالب سری Neo QLED روانه بازار شدند از یک منبع نور جدید با نام Quantum Mini LED سود می‌برند؛ اما این منبع نور جدید چیست و چه مزایایی دارد؟

آشنایی با فناوری Quantum Mini LED تلویزیون های سامسونگ‎‎

فناوری Quantum Mini LED ال ای دی‌های بسیار ریزی را شامل می‌شود که فرایند نوردهی را به شکل هوشمند توسط هوش مصنوعی انجام می‌دهند؛ چنین فرایندی باعث افزایش موثر تیرگی در نقاط تاریک و تقویت نور در نقاط رنگی و روشن خواهد شد. در نتیجه تصاویری با کیفیت رنگ و وضوح بسیار بالا به معرض نمایش درخواهند آمد.

در این فناوری که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به تلویزیون های سامسونگ اضافه شده، ۱۶ شبکه عصبی وظیفه پردازش تصویر را بر عهده داشتند، اما در سال ۲۰۲۲ سامسونگ با افزایش محدوده پویایی بالا، ارتقای پردازنده و تکنولوژی ماتریس کوانتومی توانسته عملکرد آنها را افزایش دهد.

پنل کنترل‌کننده نور

فناوری Mini LED با LEDهای معمولی تفاوت زیادی دارد؛ چرا که به واسطه فناوری جدید اندازه LEDها تا ۰٫۲ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و یک لایه پنل میکرو بسیار نازک در جلوی آنها قرار گرفته است که ترکیب LEDها با این لایه میکرو باعث کنترل نور بسیار دقیق شده و مانع نشت نور به بخش‌های نامربوط تصویر خواهد شد. در این فناوری روشنایی نیز از ۱۲ به ۱۴ بیت ارتقا پیدا کرده و باعث شده سطوح روشنایی از ۴۰۹۶ مرحله به ۱۶۳۸۴ مرحله برسد.

ماتریس کوانتوم

سامسونگ از فناوری ماتریس کوانتوم برای هدایت تمام LEDهای بسیار کوچک استفاده کرده است. این پردازنده با نوردهی بسیار دقیق، توزیع پیشرفته برق به شکل نقطه‌ای و ویژگی افزایش جزئیات تیرگی یا Black Detail Boost می‌تواند از داده‌های چند بیتی برای نمایش جزئیات بیشتر در مناطق تاریک و تیره استفاده کند که نتیجه آن ایجاد سایه‌های عمیق‌تری خواهد بود.

پردازنده اختصاصی Neo Quantum از یادگیری عمیق یا هوش چندگانه برای درک بهتر تصویر و موقعیت استفاده می‌کند. از این رو تصاویری با کیفیت زیر ۸K یا ۴K از ۲۰ شبکه عصبی گذر کرده و وارد فرایند بررسی می‌شوند. در این بخش پس از ترکیب نتایج توسط آنالیزکننده بهترین تصویر به نمایش درخواهد آمد.

عمق واقعی تصویر

تلویزیون های Neo QLED 8K سامسونگ در مدل‌های ۲۰۲۲ از پردازنده Neural Quantum 8K بهره می‌برند که این پردازنده به قابلیت جدیدی با نام افزایش عمق واقعی یا Real Depth Enhancer مجهز شده است؛ این قابلیت عملکردی همانند چشم‌های انسان در زمان نگاه کردن به یک جسم را به همراه خواهد داشت.

قابلیت Real Depth Enhancer در واقع یک الگوریتم کیفیت تصویر با هوش چندگانه محسوب می‌شود که در چند مرحله باعث افزایش کنتراست تصویر خواهد شد. این قابلیت با تجزیه و تحلیل سوژه‌ها باعث ایجاد عمق بیشتری در تصویر می‌شود تا تصاویر با شکل طبیعی به نمایش درآیند. در این فناوری چشم کاربر به سمتی هدایت خواهد شد تا روی سوژه اصلی تصویر تمرکز بیشتری داشته باشد. در واقع این فناوری با ایجاد عمیق بیشتر می‌تواند سوژه را از پس‌زمینه خود متمایز کند.

گفتنی است این LEDهای کوچک ضمن این که روی کیفیت تصویر تاثیری زیادی دارند، روی طراحی تلویزیون نیز تاثیر گذشته و باعث شدند تلویزیون های سامسونگ که به این فناوری مجهز شدند از طراحی بسیار باریک و کشیده‌ای برخوردار شوند.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم