ساندبار چیست Sound Bar

ساندبار چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت صدای خروجی تلویزیون و البته در اختیار داشتن یک سیستم صوتی اختصاصی در خانه، خرید یک دستگاه ساندبار است. در این مقاله ضمن توضیح تفاوت‌های یک ساندبار با یک سینمای خانگی، شما را با ویژگی‌های یک ساندبار مناسب آشنا می‌کنیم.

ساندبار چیست ؟

شکل1- ساندبار چیست

ساندبارها شاید بهترین گزینه برای گرفتن تجربه‌ی صوتی خوب از تلویزیون هستند

اگر چه امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت تلویزیون‌های خانگی، ما شاهد تلویزیون‌هایی هستیم که همانند یک تابلوی زیبا و ظریف روی دیوار خانه‌های ما نصب می‌شوند، اما همین مسئله موجب این شده است که در چنین تلویزیون‌هایی فضای کمی در اختیار بلندگو‌‌های دستگاه قرار بگیرد و این گونه سازندگان مجبور شده‌اند که از بلندگو‌های ظریف‌تری در این دستگاه‌ها استفاده کنند.

به همین خاطر در بیشتر موارد و برای دستیابی به صدایی بهتر لازم است برای تهیه تجهیزاتی جداگانه برای چنین تلویزیون‌هایی اقدام کنیم که در این وضعیت یکی از جمع و جور‌ترین گزینه‌های پیش‌ روی ما، خرید یک ساندبار (Sound Bar) خواهد بود.


ساندبار چیست ؟


همان‌گونه که از نام این دستگاه مشخص است،‌ در بیشتر موارد با نوار زیبا و جمع و جوری طرف هستیم که در آن معمولا بلندگو‌ها به ترتیبی افقی در کنار هم به خط شده‌اند. ساندبار‌ها دستگاه‌هایی هستند که به فضای کمی برای نصب یا قرارگیری خود احتیاج دارند و معمولا در مکانی در پایین و جلو تلویزیون قرار داده می‌شوند. یکی از ویژگی‌های خوب چنین دستگاه‌هایی این است که به راحتی و صرفا با یک کابل به تلویزیون متصل می‌شوند و این گونه دیگر خبری از مدیریت سیم‌ها و بلندگو‌های پرتعداد تجهیزاتی همانند سینمای خانگی نخواهد بود.
ساندبار با سینمای خانگی چه تفاوتی دارد؟

به طور خلاصه اگر شما به دنبال راهی ساده و شیک برای تقویت صدای تلویزیون خود هستید و گهگاهی هم می‌خواهید با استفاده از گوشی خود موسیقی را در فضای خانه پخش کنید، ساندبار‌ها گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما هستند. با این حال اگر شما به دنبال صدایی واقعی هستید و وسعت فضای خانه هم شما را محدود نکرده است، بهتر است که شما برای خرید یک سینمای خانگی اقدام کنید.

شکل2-ساندبار با سینمای خانگی چه تفاوتی دارد


یک سینمای خانگی معمولا از تجهیزات کامل صوتی و بلند‌گوهای متعددی تشکیل شده است که باید برای دستیابی به کیفیت نهایی این سیستم، بلندگو‌های آن را در نقاط مختلف خانه نصب کرد. با این حال همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم، نه تنها جاسازی چنین سیستمی در خانه صبر و حوصله‌ی بیشتری را به نسبت یک ساندبار طلب می‌کند، بلکه باید به روشی هم کابل‌های متعدد چنین دستگاهی را هم در محیط خانه مدیریت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید

یک ساندبار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با توجه به صحبت‌های گفته شده یک ساندبار خوب تا به این جای کار در کنار بلندگو‌هایی باکیفیت، بهتر است دارای تجهیزات ساب‌ووفر هم باشد. دلیل این مسئله این است که وجود یک ساب‌ووفر برای شنیدن باس‌های عمیق (Deep Bass) و صداهایی با فرکانس پایین (low-frequency) لازم است و برای همین اگر کمی هم به دنیای موسیقی و یا حتی صدای ریز و درشت انفجارهای درون فیلم‌ها علاقمند باشید، وجود چنین تجهیزات صوتی برای شما ضروری خواهد شد.
ویژگی دیگری که معمولا ساندبار‌های امروزی از آن پشتیبانی می‌کنند، قابلیت اتصال بی‌سیم به آن‌ها برای پخش موسیقی و البته کنترل صدا و تنظیمات آن‌ها است. مهم‌ترین روشی که برای این مسئله مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنولوژی بلوتوث است و برای همین بهتر است در کنار بررسی وجود چنین قابلیتی، به میزان برد بلوتوث دستگاه هم کمی دقت کنید.

ساندبار چیست ؟

وجود درگاه USB، شیار کارت حافظه جانبی و همچنین وجود اتصالاتی همانند درگاه اپتیکال (Optical) برای اتصال به تلویزیون از ویژگی‌های مثبتی است که یک ساندبار می‌تواند داشته باشد. در مورد درگاه اتصال کابل اپتیکال همین مقدار بدانید که وجود چنین درگاهی و البته استفاده از آن این تضمین را برای شما ایجاد می‌کند که از صدایی با نویز کمتر بهره ببرید و البته مشکلی هم بابت کابل‌کشی در مسافت‌های طولانی‌تر نداشته باشید.

چرا ساندبار‌ها همیشه در یک مکان مشخص قرار داده می‌شوند؟


ساندبار صرفا می‌تواند صدا را در یک جهت تولید کرده و این گونه اگر فاصله‌ی آن با تلویزیون چه در ارتفاع و چه در حالت افقی کمی زیاد شود، شما احساس خواهید کرد که یکپارچگی مناسبی بین تصویر پخش شده و صدایی که به شما می‌رسد وجود ندارد. مثل این می‌ماند که کسی در روبروی شما در حال صحبت کردن باشد و شما احساس می‌کنید که صدای او را از جهت کنار و یا پایین خود می‌شنوید. به همین خاطر همیشه ساندبار‌ها در طراحی دکوراسیون خانگی بیشتر از چند شکل مشخص، روش دیگری برای قرارگیری در نمای خانه ندارند.
یک سینمای خانگی صدا را به صورت فراگیر و در تمامی جهات شما پخش می‌کند و این گونه شما اصلا احساس نمی‌کنید که منبع صدای پخش شده تلویزیون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم