تفاوت تلویزیون OLED با LED

تفاوت تلویزیون LED با OLED در چیست؟
برای اینکه بخواهیم بین تلویزیون OLED یا LED یکی را انتخاب کنیم باید با یک سری نکات مهم آشنا شویم. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤال هستید که تفاوت این دو تلویزیون در چیست و از هزینه بیشتر برای OLED به چه میزان کیفیت تصویر بیشتری دریافت خواهید کرد، این مطلب حتما به کارتان می آید

شکل1-تفاوت تلویزیون OLED با LED

تفاوت تلویزیون OLED با LED : کدام تلویزیون برای خرید بهتر است؟

تفاوت تلویزیون OLED با LED

شما می‌توانید بین این دو تکنولوژی صفحه نمایش یکی را انتخاب کنید: ال سی دی یا همان LED که پنل آن با نور پس‌زمینه روشن شده و در مقابل تلویزیون OLED که در آن هر پیکسل به تنهایی نور تولید می‌کند.
تعداد تلویزیون OLED نسبت به LED در بازار بسیار کمتر است. البته قیمت‌های تلویزیون های OLED در سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش‌یافته است.
در ادامه باهم بررسی می کنیم که تلویزیون OLED یا LED چه تفاوت هایی دارند و نقاط قوت و ضعف هر کدام چیست؟

تفاوت تلویزیون OLED با LED


سطح سیاهی Black surface

شکل2- سطح سیاهی Black surface

تلویزیون‌های OLED می‌توانند تصویری خیره‌کننده ارائه دهند که بخشی از آن به خاطر نمایش بی‌نظیر رنگ مشکی مطلق در تصویر است. در حقیقت رنگ مشکی به طور واقعی به نمایش درآمده و مانند تلویزیون‌های معمولی شاهد رنگ خاکستری نیستیم

تلویزیون های LCD به طور کلی نمی‌توانند مشکی مطلق OLED را به نمایش بگذراند، اما طی سال‌های گذشته بهتر شده‌اند. به خصوص مدل‌هایی که از پنل نوری Full Array استفاده کرده و LEDها به جای لبه‌ها در سراسر پنل عقب قرار دارند.

روشنایی Lighting

هنگامی که حرف از روشنایی می آید، تلویزیون های LED دارای مزیت قابل توجهی هستند. روشنایی بالا برای بسیاری از مصرف کنندگان مهم است، چرا که تلویزیون‌ها در شرایط متفاوت نور محیطی استفاده می‌شوند. روشنایی بالا ضعف کنتراست ناشی از تابش نور محیط را جبران می‌کند.
در مجموع اگر بین تلویزیون OLED یا LED به دنبال نمایشگری هستید که بالاترین نرخ روشنایی را ارائه بدهد، بهتر است به سراغ تلویزیون‌های LED بروید. به خاطر تکامل‌های روز افزون در فنّاوری تلویزیون‌های LED، پیش‌بینی می‌شود که انواع ۴K در زمینه ارائه روشنایی و حداکثر سفیدی همچنان بی‌رقیب باقی بمانند.


رنگ Color

شکل3-رنگ-تفاوت تلویزیون OLED با LED

در خصوص رنگ هم در بین تلویزیون OLED یا LED باید بگوییم که تلویزیون های OLED در این دسته برتر هستند اما نقاط کوانتومی، با بهبود خلوص نور در پس زمینه، به تلویزیون های LED / LCD اجازه می دهد تا در دقت رنگ، روشنایی رنگ و حجم رنگ، در برابر تلویزیون های OLED خودنمایی کنند.
کسانی که به دنبال تلویزیون با قابلیت Wide Color Gamut و یا HDR هستند، در هر دو مدل OLED و LED آنها را پیدا خواهند کرد. کنتراست OLED در هنگام تماشا در اتاق های تاریک بالاتر است و سبب می شود که از نظر HDR بهتر عمل کند، اما HDR بر روی صفحه نمایش ال ای دی / ال سی دی هم می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد زیرا رنگ های اشباع شده را در سطوح روشنایی بالا که OLED نمی تواند آنها را کاملاً مطابقت کند به خوبی نشان می دهد.

اگر نمی دانید که قابلیت HDR چیست باید به شما بگوییم که HDR محدوده و دقت رنگها را توسعه می دهدو طیف رنگ‌های سبز، آبی و قرمز و هر رنگی بین آنها هست بهینه تر نشان داده می شود.

با قابلیت HDR، وسعت رنگ گسترده (WCG) را شاهد خواهیم بود که این باعث می شود که شاهد تعداد رنگهایی بیشتری باشیم، رنگهایی که تولید آنها در تلویزیون های فاقد قابلیت HDR غیر ممکن است. مثلاً رنگ قرمز یا سبز تابلوی راهنمایی و رانندگی را طوری خواهید دید که تعجب می کنید که چه طور این طیف وسیع از رنگها امکان پذیر است.


تفاوت تلویزیون OLED با LED – زمان پاسخ دهی و تأخیر


Response time and delay
زمان پاسخ دهی اشاره دارد به زمانی دارد که برای هر دیود نیاز است تا از حالت روشن به حالت خاموش تغییر کند. با زمان پاسخ سریع تر، تاری ناشی از حرکت کمتر می شود.

نمایشگرهای اولد OLED زمان پاسخ‌دهی به مراتب سریع‌تری در مقایسه با LCD ها دارند. در بعضی از شرایط OLED ها می‌توانند تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از LED LCD های رایج بازار باشند و از این بابت تماشای تصاویر فیلم‌های اکشن، مسابقات ورزشی یا بازی‌های ویدیویی در OLED ها بسیار جذاب است. زمان پاسخ‌دهی بسیار سریع باعث می‌شود تا مواردی مانند تیره و مات شدن صحنه در تصاویر سریع در OLED وجود ندارد


زاویه دید وسیع Wide viewing angle

شکل4- زاویه دید وسیع Wide viewing angle

در این بخش هم دوباره بین تلویزیون OLED یا LED برنده ما OLED است. این تلویزیون‌ها می‌توانند زاویه دید خوبی را از کناره‌ها ارائه دهند. این مزیت را شاید بتوان مدیون وجود روشنایی اختصاصی هر پیکسل دانست. در تلویزیون‌های اولد، روشنایی به پنل جلوی نمایشگر نزدیک است؛ در حالی که در تلویزیون‌های LED شاهد وجود چنین ویژگی نیستیم.


تفاوت تلویزیون OLED با LED – طول عمر life span

به طور کلی طول عمر اجزای ارگانیک نسبتاً کمتر است. برخی این طور برآورد می‌کنند که طول عمر OLED تقریباً ١۵ ھزار ساعت است اما طول عمر LED ھای غیرارگانیک بیش از ۴٠ ھزار ساعت تخمین زده می شود. اما LG می گوید که اگر شما تلویزیون OLED خود را ۵ ساعت در روز تماشا کنید به مدت ۵۴ سال کار می کند. با اینحال OLED از سال ۲۰۱۳ به بازار آمده و هنوز فنّاوری جدیدی به حساب می آید پس تنها به همین دلیل عنوان برنده این دسته بین تلویزیون OLED یا LED را به LED / LCD اعطا می کنیم.


اختلال Burn-in در صفحه نمایش

شکل5- اختلال Burn-in در صفحه نمایش

در ادامه مقایسه تلویزیون OLED یا LED به اختلالی می رسیم که شاید کمتر با آن برخورد کرده باشید اما به هر حال باید در نظر گرفته شود. شاید استفاده از اصطلاح Burn-in به معنای سوختگی برای این مشکل اشتباه باشد و به طور دقیق مفهوم را منتقل نکند. تقریباً همه فنّاوری‌های تصویری (Plasma, LED/LCD, CRT, OLED) در اثر نمایش طولانی مدت یک تصویر ثابت دچار مشکل Burn in یا سوختن پیکسل‌ها می شوند برای همین سازنده ها در دفترچه راهنمای HDTV ها معمولاً این اخطار را به شما می‌دهند که تصاویر ثابت را برای مدت‌زمان طولانی روی تلویزیون رها نکنید.

در حقیقت اتفاقی که در این موقع می‌افتد این است که فسفرهایی است که پشت تلویزیون پخش می شود و برای مدت زمان طولانی بدون هیچ گونه استراحت می درخشند که این باعث می شود فسفر از بین برود و ظاهر تصویر سوزانده شود.

نتیجه یک پیکسل سوخته نقطه تاریک در تصور است. با این حال، به احتمال زیاد این مشکل برای اکثر کاربران اتفاق نمی افتد. شما باید خیلی زیاد از تلویزیون استفاده کنید تا این اتفاق بیفتد. حتی “اشکال” خاص که به طور ثابت در تصویر کانال ها هستند مانند گرافیک آرم هم معمولاً این مشکل را ایجاد نمی‌کند.

اما به هر حال پتانسیل ایجاد این مشکل وجود دارد و باید به آن توجه کرد (این نقص مهمی در مانیتورهای رایانه‌ای OLED در بازار است، چرا که صفحه نمایش کامپیوتر به احتمال زیاد یک تصویر ثابت را برای ساعت های زیادی نمایش می دهد).

در این مقایسه از آنجا که تلویزیون های LED / LCD در معرض Burn-in نیستند، آنها با اختلاف زیاد پیروز می شوند.


مصرف برق

پانل های OLED بسیار نازک هستند و نیاز به نور پس زمینه ندارند. همچنین تلویزیون OLED به مراتب نازک تر از ال ای دی است و نیاز به قدرت کمتری داشته که آنها را در زمینه مصرف بهینه انرژی کارآمدتر می کند.
قیمت

تقریباً باید گفت که تلویزیون های OLED قیمت بسیار بالاتری از LED ها دارند. عملاً هیچ نمونه‌ای از تلویزیون OLED برای رده های قیمتی پایین و یا حتی متوسط وجود ندارد.

جمع بندی

بالاخره تلویزیون OLED یا LED ، کدامیک را باید انتخاب کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که با توجه به کیفیت تصویر، OLED هنوز برتری خاصی نسبت به LED / LCD دارد، هر چند که فنّاوری LED / LCD پیشرفت های زیادی در این سالها داشته است. OLED سبک تر و نازک تر است، همچنین از انرژی کمتری استفاده می کند و بهترین زاویه دید را ارائه می دهد. گرچه هنوز هم گران تر است.

به هر حال اگر مسئله قیمت برای شما در میان نیست و می خواهید بدانید که بین تلویزیون OLED یا LED کدامیک را باید انتخاب کنید توصیه ساده این است که OLED فناوری برتر تلویزیون امروز است. البته اگر این مقاله در مورد ارزش در برابر قیمت بود، LED / LCD برنده می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم