مانیتور تخت یا خمیده

امروزه مانیتورهای خمیده یا منحنی بسیار مورد توجه گیمرها و طرفداران قرار گرفته‌اند. اما مانیتور خمیده برای سلامتی چشم بهتر است یا مانیتور تخت؟

شکل - مانیتور تخت یا خمیده

مانیتور تخت برای سلامتی چشم بهتر است یا مانیتور خمیده ؟

امروزه مانیتورهای خمیده یا منحنی بسیار مورد توجه گیمرها و طرفداران قرار گرفته‌اند. اما مانیتور خمیده برای سلامتی چشم بهتر است یا مانیتور تخت؟

امروزه برای انجام بسیاری از کارها مجبوریم تا ساعت‌های متمادی به صفحات مانیتورها چشم بدوزیم. این اتفاق در برخی از شرایط می‌تواند باعث مشکلاتی مثل خستگی زودهنگام چشم‌ها یا حتی سردرد شود.

طی چند سال‌ اخیر با عریض‌تر شدن صفحه نمایش مانیتورها و طراحی خمیده پنل این دستگاه‌ها انجام کارها به شکل راحت و سالم‌تری پیش می‌رود.

مانیتورهای خمیده در ابتدا بیشتر به عنوان دستگاهی مناسب گیمینگ شناخته می‌شدند اما استفاده از این مانیتورها در ادارات و محل‌ کار هم به تدریج متداول شد و مزیت‌های آن در اختیار طیف وسیع‌تری قرار گرفت.

مانیتور تخت یا خمیده

کاربرد متنوع مانیتورهای خمیده این سوال را هم برای بسیاری به وجود آورده که این دستگاه‌ها چه مزایایی را نسبت به مانیتورهای صفحه تخت دارد و آیا می‌تواند به سلامتی بیشتر افراد کمک کند یا خیر؟

مانیتور گیمینگ

مانیتور تخت یا خمیده کدامیک موجب کاهش فشار چشم می‌شود؟

نکته اصلی در مورد مانیتورهای خمیده، انحنای این دستگاه‌هاست که مشابه سطح کروی چشم انسان است و باعث می‌شود تا صفحه عریض مانیتورها به میدان دید طبیعی چشم‌‌ افراد نزدیک شود.

مطالعات و تحقیقات زیادی نشان داده که مانیتورهای خمیده در مقایسه با مانیتور تخت از طراحی اگونومیک و راحت‌تری برخوردار است و می‌تواند باعث کاهش فشار یا خستگی چشم شود.

در مانیتورهای تخت، مرکز صفحه نمایش نسبت به کناره‌های نمایشگر به چشم‌‌های تماشاگر نزدیک‌تر است و به همین دلیل افراد برای این که کل صفحه نمایش را تماشا کنند، کار سخت‌تری را پیش رو دارند.
این موضوع به خصوص در مانیتورهایی که صفحه عریضی دارند، باعث فشار آمدن به چشم‌ها می‌شود و چشم‌ها را خسته می‌کند. در حالی که با داشتن مانیتور خمیده، میدان دید وسیعی در مقابل چشم بیننده قرار می‌گیرد و همه تصاویر در یک فاصله کانونی مشخص دیده می‌شود.

رتبه‌بندی مانیتورهای خمیده با R اعلام می‌شود که میزان شعاع انحنا را بیان می‌کند. مثلا مانیتور خمیده‌ای که شعاع آن ۱۵۰۰ میلی‌متر است با R1500 بیان می‌شود. هرچه میزان R کوچک‌تر باشد انحنای مانیتور عمق‌تر و به میدان دید واقعی انسان نزدیک‌تر است.

مانیتورهایی با قابلیت شخصی‌سازی

داشتن یک مانیتور مناسب در محل کار کمک می‌کند تا افراد از آسیب‌های جسمی دور بمانند و در عین حال کارها با بازدهی بالاتر و ایمنی بیشتر انجام شود. مانیتورهای مناسب قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی بالایی دارند و این امکان را به افراد می‌دهد تا ارتفاع، شیب و چرخش دستگاه را به حالت دلخواه خود درآورند.
با وجود این قابلیت هر کارمندی این امکان را دارد تا مانیتور خود را به راحتی مطابق با میدان دید مناسب خود بهینه‌سازی کند.

مانیتور ۴۹ اینچی Neo G9 جدیدترین مدل از سری اودیسه سامسونگ است که تابستان ۲۰۲۱ رونمایی و عرضه شد. اودیسه Neo G9 اولین مانیتور خمیده با پنل Quantum Mini LED است که از فناوری مشابه تلویزیون های جدید سامسونگ یعنی ماتریس کوانتوم بهره می‌برد. نرخ تازه‌سازی تصویر ۲۴۰ هرتز، زمان واکنش یک میلی‌ثانیه‌ای (GTG) و وضوح تصویر DQHD (5120 در ۱۴۴۰) باعث شده تا این مانیتور جدید سامسونگ عملکردی خیره‌کننده و کم‌نظیر را به گیمرها ارائه دهد.

تجربه بصری گسترده

به طور کلی مانیتورهایی که صفحه نمایش عریض و گسترده‌تری دارند در هر دو حالت تخت یا خمیده، میزان بهره‌وری را در محل کار یا خانه افزایش می‌دهد. اما برای آنهایی که ساعت‌ها به صفحه نمایش مانیتورها خیره می‌شوند داشتن یک مانیتور خمیده کمک می‌کند تا روند‌های کاری ساده‌تر و بدون کمترین فشار جسمی انجام شود.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم